2017. már 23.

Cukor nélkül is van élet! Sőt!

írta: angi.gy
Cukor nélkül is van élet! Sőt!

Sajnos még mindig nagyon kevés helyen beszélnek arról, hogy mostanság népbetegséggé nőtte ki magát a nők körében az inzulinrezisztencia, ami például meddőséget is okozhat. Ez egy bizonyos életkorban a gyermekvállalás előtt álló nők életét eléggé megnehezíti, és ki is tolhatja akár jópár évvel is a teherbeesést. Ha nagyobb publicitást kapna a téma, és nem csak szájról szájra terjedne a barátnők, kolléganők között, akkor talán sokkal többen tudnának időben koncentrálni a megelőzésre: megfelelő életmóddal, kiegyensúlyozott táplálkozással és mozgással. Ha már kialakult, ez persze kevés lesz a visszafordításhoz, de tény, hogy a gyógyszer és kezelés mellett a legfontosabb elemei a gyógyulásnak.

Én abban a „szerencsés” helyzetben vagyok, hogy sajnos sokan érintettek a baráti körömben a témában, ezért tavaly elhatároztam, hogy lemondok a cukorról. Elég nagy fejtörést okozott, hogy édességmániásként hogyan fogom pótolni a napi „boldogsághormon” adagomat.

Az eleje könnyen ment, szerencsére van a közelemben egy Norbi Update pékség, ahol már előtte is több ízben vásároltam, de tény, hogy sokkal korlátozottabban választottam termékeket. Felbuzdulva az életmódváltáson gyorsan szemügyre vettem a kínálatot. Nagyon sokfajta édességpótlék található: a péksüteményektől kezdve a csokiig, süteményekig. Ez sokáig elég is volt. Viszont nehezen akartam arról lemondani, hogy egy fárasztó munkahét után hétvégén sütök valami finomat a családnak.

Szerencsére mostmár rengeteg receptet lehet találni a neten. Sokat ki is próbáltam és esküszöm, soha semmi hiányérzetem nem volt, hogy nem egészségtelen fehér vagy barnacukorral készítem a sütiket. Ami viszont hiányzott, hogy egy-két jól bevált, finom süteményemet újra elkészítsem. Na és itt jött a kérdés, hogy hogyan tudom a különböző cukorpótló édesítőket helyettesíteni a receptemben, milyen arányokat kell alkalmaznom?

Nagy segítségemre volt a Salátagyár blog, ahol találtam egy nagyon jó cikket a témával kapcsolatban és nekem be is vált :).

De akkor nézzük gyorsan az arányokat. Én kétfajta édesítőt szoktam sütéskor használni. Szerintem ezekkel van a kevesebb macera (a stevia-tól sajnos laposabbak lesznek a tészták, így ott liszttel is kell pótolni).

Nyírfacukor: 10-15%-kal kell több belőle, mint a kristálycukorból. Saját tapasztalat: Ha krémbe kerül, akkor én szoktam tartani ezt az arányt, viszont pl. kekszek esetében pont annyit rakok a tésztába, amennyi cukrot ír a recept, nem lesz kevésbé édes. Amiért én szeretem a nyírfacukrot: kapható porcukor verzióban is, illetve magának a Nyírfacukor márkának sok jó plusz terméke is elérhető itthon (pudingpor, nápolyi, lekvár,…). Aki először kezdd el nyírfacukorral készült ételt fogyasztani, készüljön fel rá, hogy az első alkalommal bizony előfordulhat hasmenés, görcsölés.

Eritrit: sokkal kevésbé édes az íze, mint a hagyományos cukornak, ezért kb. másfélszer több kell belőle, mint a receptben írt kristálycukor mennyiség. Szintén elérhető porcukor formában is.

Amire viszont fel kell készülni mindenkinek: a cukormentes táplálkozás sajnos elég költséges mulatság. Engem személy szerint mélységesen felháborít, és komolyan nem tudom, hogy azok az emberek, akiknek egészségügyi okokból kell kötelezően lemondaniuk a cukorról, hogyan tudják finanszírozni ezt az életmódot.

Szóval, igen, cukor nélkül is van élet, és ugyanolyan sok finomságot lehet venni, enni, készíteni, csak sokkal kevésbé mérgezzük a szervezetünket, és még az alakunkra is jótékony hatással van! Persze a mérték itt is fontos :).

 

Kép forrása: Shutterstock

Szólj hozzá

táplálkozás cukorbetegség egészség életmód diéta cukor egészséges egészséges táplálkozás egészséges életmód norbi update diabétesz inzulinrezisztencia cukornélkül