2017. ápr 03.

Sport és stresszoldás egyszerre? Próbáld ki a squasht!

írta: angi.gy
Sport és stresszoldás egyszerre? Próbáld ki a squasht!

Számomra is teljesen meglepő volt, hogy a squash-sal való találkozás egy “szerelem első látásra” kapcsolat lett rögtön.

Mivelhogy nekem sem gyermekkoromban, sem később nem volt rendszeres kapcsolatom a sporttal. Sajnos. Aztán már jópár éve, hogy dolgoztam, ráadásul a versenyszférában, minden jó és rossz velejárójával együtt.

Aztán én is, és a szervezetem is elérte a maximális teljesítőképességét, a stressz elég nagy nyomokat kezdett hagyni bennem.

Egyszer csak egy orvos azt tanácsolta, hogy próbáljam ki a squash-t, azaz a fallabdát. Mert azon kívül, hogy az egyik legjobb sportolási forma, nagyon jót fog tenni, hogy a stresszt ledobjam magamról fokozatosan.

Én elég szkeptikusan álltam hozzá, már csak a nulla sportolási múltam miatt is: hogyan fogok én bírni egy ilyen intenzív sportot? 1 órán keresztül non-stop futkossak, írtózatos tempóban, és még a lelki/szellemi kimerültségemen is segít? Kizárt dolognak tartottam.

Aztán csak kipróbáltam. A sógorom jóvóltából, aki elég régóta, elég professzionálisan űzte a fallabdát, levitt egy hétvégén játszani. Igen, játszani. Elképesztő élmény volt!!! Nagyon kemény és kegyetlen, de elképesztő módon felemelő.

Minél stresszesebb voltam, annál durvábban ütöttem el a labdát, és azzal együtt a napi nagy stressz is kiszállt belőlem. 

Nem véletlen, hogy még ma is akik a fallabdát választják sportnak, nagy részük szellemi tevékenységet végez, komoly és folyamatos stressznek vannak kitéve nap mint nap. A fallabda pedig kiváló eszköz arra, hogy csökkentse a stresszt, és a stresszből fakadó szövődményeket megelőzzük vele.

Nem meglepő, hogy a squasht a legegészségesebb sportágnak választották, hiszen rengeteg pozitív egészségsügyi hatása is van. Számos betegség megelőzhető a rendszeres fallabdázással:

  • szívizom infarktus
  • magas vérnyomás
  • elhízás
  • légző szervrendszeri betegségek
  • stresszből fakadó bélrendszeri betegségek
  • cukorbetegség
  • depresszió

Az alkalmankénti 60 perces gyors, intenzív mozgás növeli álló- és kitartóképességünket, javítja a mozgáskoordinációnkat, fejleszti az izomerőt, azaz játékos formában erőfejlesztő aktivitás. 

Számos szellemi képességünket is fejlesztjük közben, hiszen nem csak futkosunk körbe-körbe céltalanul a pályán, hanem folyamatos koncentrációt, improvizációt, célszerű helyezkedést kíván meg tőlünk a fallabda, ezért a hétköznapi életben nagyban segít minket a gyorsabb döntéshozásban, jó helyzetfelismerésben.

Ami hatalmas pozitívum még: mivel teremben játszható sportról beszélünk, nem vagyunk kitéve a hektikus időjárásnak, bármikor mehetünk, télen-nyáron, reggel-este, a pálya csak ránk vár, és még a sportruházatunkat sem kell évszakonként változtatnunk :).

És azért így zárásként azt se felejtsük el, hogy ezt a rendszeres és intenzív mozgásformát a testünk is meghálálja, hiszen a squash egy remek kardioedzésnek is megfelel, így az elhízás is jól megelőzhető vele.

Ha mozognál egy jót, ami jótékony hatással van az egészségedre, testedre, szellemedre, ne hezitálj, próbáld ki a fallabdát! :)

Ahogy a legtöbb sport esetében, a squash-nak is vannak veszélyei, ezért ha még nem próbáltad soha, célszerű szakember, vagy egy hozzáértő barát/ismerős segítségét kérned a kezdeti lépésekben.

A cikk szakmai részeinek pontosságáért nagy köszönet profi squashedző Barátomnak, N.-nak! :)

Kép forrása: sweatband.com

Szólj hozzá

játék sport edzés stressz program cukorbetegség egészség életmód élmény megújulás mozgás kikapcsolódás egészséges egészséges életmód squash betegség megelőzés mozgásforma fallabda intenzív mozgás Sport teremsport vérnyomás csökkentés stresszcsökkentés infarktus megelőzés állóképesség javítás menedzsersport ladbajáték